Skip to content

Voor je lichaam zorgen: voeding #1

Goed voor je lichaam zorgen is wellicht iets waar we vaak aan voorbijgaan. We kunnen geneigd zijn steeds net iets meer te vragen van ons lichaam dan waar het comfortabel mee is. Gewoon de signalen negeren en doorgaan. “Het komt nu even niet uit.” Deze neiging heb ik in ieder geval wel. Het is een gevoel dat ik kan krijgen wanneer ik geconfronteerd word met deze haast-maatschappij, waarin je het druk-druk-druk hebt, en er geen tijd voor rustig zitten is ingebouwd, of goed eten, of de beweging waar je lichaam om vraagt. Ook is het maar net wat je vanuit je opvoeding mee hebt gekregen en in hoeverre je van jezelf en het leven hier op aarde houdt. Eten is tenslotte iets wat je bij uitstek confronteert met jezelf, je lichaam en de materie.

Elk lichaam heeft behoeften en communiceert met je op subtiele manieren die alleen jij kunt verstaan. Wat je in je lichaam stopt heeft een directe invloed op wie jij bent, dus laat ik daar beginnen. Deze eerst lichaamsgerichte blog gaat dus vooral over voeding.

Ik heb de afgelopen jaren voor mezelf veel onderzoek gedaan naar voeding. Mijn eczeem was hier de aanleiding voor. Dat heeft vaak te maken met intoleranties voor voeding (en met een heleboel andere dingen, trouwens). Ik kan iets vertellen over de talloze eetstijlen, -restricties of diëten die ik ben tegengekomen in mijn zoektochten om grotere vriendjes met mijn lichaam te worden. Ik kan het paleo-dieet noemen, met als uitgangspunt onze Noord-Afrikaanse jagende en verzamelende voorouders, die vanuit het vuistje aten, hooguit met een kampvuurtje, zonder de toegang tot alle technologie en importproducten die wij hebben, en dus zonder bewerkte stoffen, nachtschadeproducten, granen en zuivel. Dat is een mooi verhaal, klinkt heel zuiver en ‘oer’, maar ik kan een verslag doen van hoe gedepriveerd ik werd van de grote hoeveelheden vlees, vet en groente en fruit, en hoezeer ik verlangde naar gebak, brood en granen.

plantaardig voedsel

plantaardig voedsel

Of ik kan het veganisme noemen, dat niet alleen vanuit ethisch of milieu-oogpunt zijn voordelen heeft, maar ook zoveel lichter is, voor je spijsvertering en je energielichaam, doordat plantaardig eten een hogere Boviswaarde heeft dan een dood stuk vlees. Ik kan vertellen hoe het veganisme mijn lichaam meer energie geeft dan ooit, en mij vervult met lichte, levenslustige gevoelens.

Ook kwam ik raw food tegen, waarin je voedsel eet dat niet is verhit boven de 40° C – over biofotonen gesproken – dat nog alle enzymen bevat die van nature aanwezig zijn in de plant. En hoe ik hier letterlijk de bibbers van kreeg: zo koud! Ik kan de Chinese orgaanklok noemen, waarin je ’s ochtends het beste je grootste warme maaltijd kan eten, de Ayurveda en dat nerveuze, kouwelijke mensen het beste varen op verwarmende spijzen en dus niet op raw food, maar dat vurige, temperamentvolle mensen het beste salades kunnen eten, en langzame, zware mensen het beste pittige kruiden.

Ook over het belang van biologisch of zelfs bio-dynamisch kan ik een heel artikel schrijven, met een handig overzicht van welke producten je net zo makkelijk niet-biologisch kunt kopen (tip: het boek 100% gifvrij van Julia Kang). In dezelfde lijn ligt het vermijden van kunstmatige toevoegingen of geraffineerde producten. Dat is heel verhelderend, als je hooggevoelig bent. Volgens Human Design maakt het niet uit wát je eet, als je het maar onder de juiste omstandigheden eet. Die verschillen van persoon tot persoon. En dan hebben je nog heel specifieke eetstijlen, zoals het bloedgroepdieet… Bij dat laatste schijnt het goed te zijn voor sommige mensen om vlees te eten.

Dat bedoel ik dus: ‘gezond eten’ betekent voor veel mensen iets anders. De één heeft de grondende ervaring van het vlees-eten nodig om meer in z’n lichaam te komen of gebruikt een grote hoeveelheid eiwit, en de ander (ik bijvoorbeeld) heeft er juist baat bij licht te eten. De één kan geen suiker verdragen of kiest ervoor streng te zijn in dit opzicht omdat hij het ayurvedische Kapha-type is of hypoclycemie heeft. De ander (ik bijvoorbeeld) vindt dat je gewoon moet genieten van een taartje als je daar behoefte aan hebt, en overigens ben ik het Vata-type. Om nog maar te zwijgen over de behoefte aan (snelle) koolhydraten.

Er zitten zoveel niveau’s in eten:
a) het stoffelijke niveau met
1) de micronutriënten: alle kleine stofjes zoals de mineralen, vitamines en sporenelementen. Als je veel biologische groenten, noten, fruit, peulvruchten en/of vlees eet, en weinig junkfood, zit je wel goed. Daar kun je nog dieper op ingaan en er een hele rits superfoods bij betrekken, maar als je niet ziek of herstellende bent, is dit een extraatje.
2) de macronutriënten. Dit laatste is de balans tussen eiwitten, koolhydraten en vetten waarvan het ideale percentage van persoon tot persoon verschilt. Daardoor is het paleodieet voor mij als koolhydraattype een misser, maar is het voor eiwittypes juist een goed idee.
b) de symboliek of energie van het eten: waarom heb je zo’n behoefte aan bepaalde voedingswaren? Wat zegt de behoefte aan chocolade over jou? Tip: het boek De Hoorn des Overvloeds van Christiane Beerlandt.
c) de temperatuur of rauwheid: de één vaart wel bij gekookte, warme kost, en de ander verslindt liever salades om even af te koelen,
d) logistiek: de tijdstippen waarop je eet (google: Orgaanklok), hoe groot die maaltijden dan zijn, om hoeveel eetmomenten je bloedsuikerspiegel vraagt, of je het beste verschillende etenswaren achter elkaar aan kunt eten (bijv. met het scheiden van eiwitten en koolhydraten maak je je maag erg blij, dan hoeft ‘ie niet te kiezen welke hij eerst verteert – maar volgens de Chinese leer stimuleer je je milt juist om na het eten iets zoets te eten),
e) hoe puur het eten is (regulier, biologisch, biologisch-dynamisch, zonder kunstmatige toevoegingen en magnetronstraling) en jouw eigen mate van (hoog)gevoeligheid hiervoor (bijvoorbeeld eczeem is een indicatie dat je erg gevoelig bent),
f) hoe gepreoccupeerd je bent met (gezond) eten: verkrampt of positief?
g) de manier waarop je eet (goed kauwen en rustig zitten in stilte, of wellicht verteer je het best als je ondertussen lekker bezig bent of een muziekje op hebt staan),
h) de balans in jouw eigen lichaam (zoals je darmflora – heb je candida?),
i) de zuur-basebalans,
j) de oosterse wijsheden over voeding, zoals de Ayurveda en de Chinese…
…en zo kan ik nog wel even doorgaan…

Er is zoveel informatie. De vraag is: wat betekent gezond eten voor jou? Nee, eigenlijk is dat de verkeerde vraag, omdat die je in je hoofd brengt. Juister is: wat voelt voor jou als de beste eetstijl?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, is het nodig dat je meer in je lichaam komt en ermee gaat communiceren. Achtergrondkennis zoals hierboven aangestipt, is handig om dingen te kunnen plaatsen en aanknopingspunten te vinden. Vandaar dat ik hier verder niet op inga – google erop los, zou ik zeggen. Deze blog is niet voor niets één groot trefwoordenparadijs.

In het tweede deel van deze blog zal ik dieper ingaan op de communicatie met je lichaam in verband met eten.

No comments yet

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS