Skip to content

Ontspannen!?

Vandaag ga ik onderzoeken wat de reden is van al dat gedoe rond ‘ontspanning’. Waarom moeten we eigenlijk allemaal zo nodig ontspannen? In de eerste plaats omdat we ons moeten inspannen. Met als sleutelwoord ‘moeten’.

De meeste mensen op deze aarde kunnen de hele dag door druk bezig zijn. (In Human Design-taal: dit zijn de Generators.) Zij ontspannen door inspanning. Met andere woorden: als zij met de juiste dingen bezig zijn, verbruiken en krijgen ze tegelijkertijd energie. De rest van de mensen heeft niet zo’n lichaam dat de hele tijd druk bezig wil zijn, en deze mensen zitten van nature dan ook meer in de ontspanning. Hoe dan ook, het woord ‘spanning’ ontbreekt bij beide groepen, in de meest natuurlijke toestand.

Maar dit is natuurlijk de crux. De meest natuurlijke toestand is niet de toestand die onze maatschappij ons aanleert. Dat ‘moeten’ uit de eerste alinea veroorzaakt die spanning. En wat moeten we toch veel in deze maatschappij. Word je er ook niet heel moe van? Stilzitten: ho maar. Tijd is geld. We hechten vanuit onze collectieve conditioneringen meer waarde aan het bezig zijn dan aan het nietsdoen. Heel veel mensen die veel stress ervaren door hun werk of studie, willen vervolgens weer leren om beter te kunnen ontspannen, en vinden hun weg in de mindfulness, meditatie of andere onspanningstechnieken. Maar wat is er precies aan de hand in ons systeem als we niet meer goed kunnen ontspannen?

Voor ontspanning is energie nodig. Als we continu gejaagd en druk bezig zijn, gebruiken we yang-energie. Niks mis mee, zolang de yin-energie zich als een accu ook maar weer kan opladen. Of eigenlijk is dit de miltenergie, vanuit de Chinese geneeskunde, in samenspel met de nierenergie. De miltenergie is het dagelijkse tankje van energie dat je weer vult door genoeg te eten, slapen en rust te nemen. De nierenergie is het ‘energiepakket’ dat je van je ouders hebt meegekregen: de kaars die op het moment van je geboorte aanging, en die gedurende je leven opbrandt, tot hij uitgaat op het moment dat je sterft. Als je om één of andere reden de miltenergie niet goed kan opladen (door bijvoorbeeld teveel geraffineerde suikers te eten) ga je sneller interen op de kaars, als reservebrandstof. Dit brengt je nierenergie uit balans. Daardoor kan je minder goed regenereren. Je gaat teveel adrenaline en cortisol gebruiken: de stresshormonen die in de bijnieren worden aangemaakt. Dit kan op den duur leiden tot bijnieruitputting. Er is dan meer yang-energie dan yin-energie, maar dat komt voort uit gebrek aan yin. Dat heet ook wel ‘valse yang’. Dan lijkt het alsof je heel rusteloos bent, terwijl je eigenlijk moe bent en het liefste wilt rusten, maar niet weet hoe.

De aanstichter van dit scenario ligt in ons hoofd. Als we denken dat we druk bezig moeten zijn, terwijl ons lichaam dat eigenlijk niet wil, gaan we maar door in onze haast om dingen af te krijgen. Tot we echt niet meer kunnen. Dit is een bekend patroon in de maatschappij. Dan is het een kwestie van ‘terug bij af’, en die nier-energie weer helemaal in balans brengen, wat tijd en toewijding kost. Ik ben er zelf doorheen gegaan. Misschien jij ook. Mocht je dit niet kennen: hoe kun je dit voorkomen?

Ik geloof dat er een misvatting is over ontspannen. Namelijk dat het altijd fijn moet zijn. In mijn ervaring is ontspanning soms iets waar ik me knarsetandend aan moet overgeven, en is het soms eerder een kwestie van door zware emoties heen ploegen, dan een lieflijke roes. Het is een feit dat als je iets nog niet helemaal hebt doorvoeld, het in de ontspanning naar boven komt. En dat is niet fijn, vooral als je vanuit je omgeving niet de ruimte heb gekregen om dingen te doorvoelen. Dan kan je zelf ook de neiging hebben om het ‘over te slaan’, zodat het zich opbouwt tot je er écht niet meer omheen kunt.

We zitten ook niet zo in elkaar dat we ons chemisch gezien áltijd goed voelen. We hebben veel hormonen in ons systeem die in verschillende verhoudingen en cycli aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan PMS. Maar zelfs als de hormoonbalans niet verstoord is, kunnen we ons door toedoen van die hormonen even in een dip voelen zitten. Dat is niet erg. Dat hoort bij het leven, dat een golfbeweging maakt van ups en downs. Dat is onderdeel van het contrast op deze aarde. Het is normaal om dips te hebben. Het gaat wel weer voorbij.

En wanneer is het dan tijd om te voelen en te ontspannen?

Goed afstemmen op je lichaam is de crux. Dat weet wanneer het in beweging wil zijn, en wanneer het in de rust wil zijn. Dit kun je voelen in de regio tussen je onderbuik en perineum. Daar kun je je rust vinden, en je beweging. Het wortelchakra is verbonden met de balans in ons lichaam, met ‘goed in je vel zitten’, en in Human Design zorgt het wortelcentrum ook voor de adrenalineproductie. Sommige mensen hebben het in zich om veel productief bezig te zijn, anderen zijn eerder een stille vijver: voor hun systeem hoeft dat continue productieve niet zo. Waar voel jij je prettig bij? Leer de druk vanuit je denken te onderscheiden van de ‘druk om iets te doen’ in je lichaam, en dan zal stress een normaal en afgelijnd onderdeel zijn van je energiehuishouding. Het ‘moeten ontspannen’ is dat niet eens meer een lastige kwestie, omdat je dat automatisch al doet als je je lichaam volgt. Dan is ontspanning net zo vaak een ‘lieflijke roes’ als dat het even confronterend is. En dan zul je gaan ontdekken dat vanuit de ontspanning vanzelf weer een natuurlijke beweging ontstaat, vol inspiratie, balans en rust.

No comments yet

Leave a Reply

You may use basic HTML in your comments. Your email address will not be published.

Subscribe to this comment feed via RSS